Wspólne zabawy z dziećmi

Każdy, kto ma dzieci, wie jak wiele uwagi wymagają one od nas – dorosłych. Potrzebują, by spędzać z nimi czas aktywnie, chcą rozmawiać, komunikować swoje potrzeby. Dzieci uczą się od rodziców, przejmują ich nawyki, naśladują, a czasami wręcz kopiują zachowania, sposób wypowiedzi, używane zwroty, które później przenoszą do swoich zabaw, nowych środowisk (np. przedszkole, szkoła).

Warto obserwować dzieci, ponieważ ich sposób zabawy jak i to, w co się bawią, jest w stanie powiedzieć więcej niż nam się wydaje.

Zabawa jest dla dziecka niezwykle ważnym elementem życia. Ma istotną funkcję – edukacyjną. Podczas zabawy dziecko przyswaja i uporządkowuje sobie różnego rodzaju informacje, kształci spostrzegawczość, rozwija zdolność logicznego myślenia, uczy się konsekwencji swoich czynów, obserwuje ciągi przyczynowo – skutkowe. Warto brać udział w zabawach dzieci, uczestnicząc w nich, zwłaszcza, że dzieci często o to proszą, domagając się uwagi rodzica i jego towarzystwa.

Dziecko potrzebuje kontaktu z rodzicem. Zabawa z nim to doskonały pretekst zarówno do przebywania w swoim towarzystwie jak i obserwacji dziecka.

Oczywiście inne będą zabawy z niemowlakiem a inne ze starszym dzieckiem. Zabawy powinny być dostosowane do etapu rozwojowego dziecka, a więc przede wszystkim do jego wieku. U starszych dzieci warto wziąć pod uwagę ich zainteresowania tak, by zabawa była prawdziwą przyjemnością.

Dla starszych dzieci wspaniałe będzie odgrywanie scenek, które potrafią pokazać rodzicom, co jest aktualnie dla dzieci ważne, co ich interesuje, zajmuje. Starszym dzieciom polecić można wspólne gry z rodzicami, które uczą zdrowej konkurencji, współzawodnictwa, umiejętności zarówno wygrywania jak i przegrywania z godnością. Gry kształtują wyobraźnię, korzystnie wpływają na spostrzegawczość, czasami uczą także podstaw ekonomii.

Oczywiście zabawy z niemowlakiem mają trochę inny charakter niż ze starszym dzieckiem, ale niezmiennie ważne jest poświęcenie uwagi dziecku, czas spędzony razem, budowanie relacji.

Inne będą zabawy z maluchami, które dopiero uczą się koordynacji ruchowej, kontaktu wzrokowego. Wskazane będą tutaj najprostsze zabawy z wykorzystaniem przeznaczonych dla niemowlaków zabawek, np. zwykłych grzechotek, które przy potrząsaniu wydają z siebie charakterystyczne dźwięki.

Dla malutkich dzieci świetną zabawą jest chowanie twarzy dorosłego na chwilę (przykładowo za kocykiem) i odsłanianie ze słowami odpowiednio „nie ma” i „a jest”. Taka zabawa uczy dziecko, że dorosły, nawet jeśli na chwilę znika, to wkrótce się pojawi, bo zawsze wraca. Brak takich prostych zabaw może mieć konsekwencje w przyszłości na przykład w postaci problemów z dłuższym rozstaniem, gdy dziecko zostaje z opiekunką lub idzie do przedszkola.

Dla trochę starszych niemowlaków, które już siedzą i zaczynają się przemieszczać na czworakach dostępne są ciekawe, kolorowe, a często też interaktywne zabawki edukacyjne, które uczą koordynacji ruchowej, podstawowych słów, dźwięków wydawanych przez zwierzęta, itp.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here