Istota działania hamulców hydraulicznych w samochodzie

Hydrauliczny system hamulcowy jest obecnie stosowany w praktycznie wszystkich samochodach osobowych oraz dostawczych, a także w większości motocykli i lekkich przyczep samochodowych. Hamulce hydrauliczne stały się doskonałą alternatywą dla przestarzałych systemów mechanicznych, a ich historia liczy sobie już ponad 80 lat. Jak więc działa i jak jest zbudowany hydrauliczny system hamulcowy? Sprawdźmy.

Prawo Pascala

Działanie dzisiejszych hydraulicznych układów hamulcowych opiera się w głównej mierze na prawu Pascala. Stałe ciśnienie w zamkniętym układzie pozwala na zwiększenie siły nacisku na elementy robocze. Nacisk ten generowany poprzez wciśnięcie pedału hamulca sprawia, że w układzie powstaje ciśnienie cieczy, a więc płynu hamulcowego, który w sposób równomierny oddziałuje na wszystkie ścianki cylindra/tłoczka. Dzięki powstałej sile możliwe jest szybkie i skuteczne dociśnięcie okładzin ciernych do tarczy hamulcowej, czego efektem jest powstałe tarcie i finalnie hamowanie pojazdu.

Systemy dwuobwodowe

Jednoobwodowy układ hydrauliczny ma jedną istotną wadę, a mianowicie w wyniku jego nieszczelności lub zapowietrzenia może dojść do zmniejszenia lub całkowitego zaniku siły hamowania. Aby temu zapobiec i zachować choć część możliwości układu hamulcowego, wykorzystuje się obecnie dzielony hydrauliczny system hamulcowy, nazywany również układem dwuobwodowym. W tym rozwiązaniu stosuje się dwie całkowicie lub częściowo niezależne sekcje, gdzie jedna obsługuje przednią oś, natomiast druga tylną.

W dwuobwodowym hydraulicznym układzie hamulcowym wykorzystywane są czasami dwie niezależne pompy hamulcowe, które sterują ciśnieniem płynu hamulcowego. Jednak takie rozwiązanie nie jest zbyt rozpowszechnione, głównie ze względów na koszty z tym związane. Na ogół stosuje się jedną podwójną pompę, w której cylinder jest podzielony na dwie części za pomocą tłoczka. Każda z tych niezależnych części jest dodatkowo połączona z osobnym zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego. Niekiedy również można spotkać jeden zbiorniczek, podzielony na dwie odrębne komory.

Hamulce hydrauliczne z obowiązkiem stosowania

Obowiązek wykorzystywania w samochodach z hamulcami hydraulicznymi układów wieloobwodowych został wprowadzony już w 1967 roku w Stanach Zjednoczonych, a kilka lat później podobne prawo wprowadzono również w Europie. Przepisy odnośnie tego wymogu jasno opisują, aby awaria jednego z obwodów hamulcowych nie zmniejszyła całkowicie skuteczności hamowania więcej niż do 30 proc.

Autor: Hurtczesci.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here