ENGLISH
Home O nas Kontakt Prawo Linki Galeria Publicystyka Historia Pobierz Rss KOMITET WYBORCZY PARTIA ZIELONI 2018/01/23
Partia Zielonych 2004
wesprzyj naszaangażuj się
MENU
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Aby założyć konto, wypełnij e-deklarację członka/członkini lub sympatyka/sympatyczki.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Home « Publicystyka i Media « Zieloni 2004 w mediach « Krytyka Polityczna: Sonda ws. podatku ekologicznego
Czy proponowany przez rząd podatek ekologiczny jest do zaakceptowania?

Sonda ws. proponowanego przez rząd zastąpienia akcyzy na samochody podatkiem ekologicznym, który byłby naliczany w zależności od spełnianych przez auto norm emisji spalin.

Dariusz Szwed, Zieloni 2004

Rolą rządu jest prowadzenie polityki zapewniającej mobilność wszystkim obywatelom i obywatelkom. Od początku transformacji rząd forsował niezrównoważoną politykę transportową, wybierając elitarne, najdroższe rozwiązania (takimi są autostrady) zamiast główny nacisk położyć na transportowy egalitaryzm - promocję komunikacji zbiorowej (m. in. modernizację kolei) i podnoszenie standardów istniejących dróg. Później, od momentu wejścia Polski do UE, mimo wskazywania przez Zielonych na ten problem, rząd nie podjął praktycznie żadnych działań, które mogłyby zapobiec masowemu importowi starych i bardzo starych samochodów osobowych – np. poprzez dawanie alternatywy w postaci nowoczesnego, dostępnego i ekologicznego transportu zbiorowego.

Obecnie rząd PO próbuje wystawić rachunek za te błędy polityki kolejnych (lewicowych i prawicowych) ekip, oczywiście jak zwykle tak, żeby najwięcej zapłacili najsłabsi – ludzie biedniejsi. Choć w pełni zgadzam się, że konieczne jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń (w tym dwutlenku węgla) z sektora transportu, podatek ekologiczny w kształcie proponowanym przez rząd jest nie do przyjęcia. Musi on zostać tak skonstruowany, aby był powiązany z rzeczywistym poziomem emisji z pojazdu (czyli zarówno z wielkością emisji na kilometr, ale też z liczbą przejechanych kilometrów). Ponadto rząd musi równocześnie podjąć działania wspierające zrównoważoną mobilność społeczeństwa, umożliwiając ludziom korzystanie z alternatywnych, mniej szkodliwych dla zdrowia i środowiska oraz dostępnych dla każdego środków transportu. W połączeniach międzymiastowych konieczne jest zwiększenie puli środków dostępnych z opłaty paliwowej na Fundusz Kolejowy do 50%, co umożliwi modernizację oraz przywrócenie zlikwidowanych lokalnych połączeń kolejowych (obecnie podział środków wynosi: Fundusz Drogowy 75%, Fundusz Kolejowy 25%). W miastach natomiast konieczne jest zwiększenie inwestycji w transport zbiorowy oraz promocję ruchu pieszego i rowerowego, szczególnie na krótszych odległościach.

Wprowadzanie „podatku ekologicznego” bez przyjęcia polityki ekologicznej państwa i zintegrowanej z nią polityki transportowej, zapewniających całemu społeczeństwu zrównoważoną mobilność, pokazuje brak długofalowej wizji i koordynacji działań resortów w rządzie Donalda Tuska oraz chaotyczne wrzucanie nieprzemyślanych pomysłów, które powodują, że obywatelki i obywatele znowu nabiorą fałszywego przekonania, że polityka ekologiczna stanowi zagrożenie dla polityki społecznej i zrównoważonego rozwoju. Tak samo jak w Dolinie Rospudy, a wydawało się, że Donald Tusk na błędach swoich i swojego poprzednika - Jarosława Kaczyńskiego - czegoś się nauczy…

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Siedziba biura krajowego Partii Zieloni:
ul. Marszałkowska 1 lok. 160
00-624 Warszawa
e-mail: biuro@zieloni2004.pl

www.partiazielonych.pl | www.zieloni2004.pl
15,120,629 Unikalnych wizyt