ENGLISH
Home O nas Kontakt Prawo Linki Galeria Publicystyka Historia Pobierz Rss KOMITET WYBORCZY PARTIA ZIELONI 2017/08/20
Partia Zielonych 2004
wesprzyj naszaangażuj się
MENU
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Aby założyć konto, wypełnij e-deklarację członka/członkini lub sympatyka/sympatyczki.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Home « Kampanie i Tematy « Zielona Gospodarka « Zieloni 2004 popierają kolej



Potrzebne są reformy, w tym uwzględnienie kosztów zewnętrznych transportu!





W związku z zapowiadanym na 21. grudnia 2004 strajkiem pracowników PKP, my, Zieloni 2004 wyrażamy pełne poparcie dla postulatów Komitetu Protestacyjno-Strajkowego.



Choć nie popieramy samego strajku (gdyż może prowadzić do pogorszenia wizerunku polskich kolei oraz do dużych utrudnień w podróżach), domagamy się spełnienia postulatów strajkujących: zwiększenia dotacji na przewozy regionalne oraz przeprowadzenie reform.



Zieloni 2004 popierają transport kolejowy.



Uważamy, że powinien on być priorytetem w polityce transportowej. Jest to transport najbardziej ekologiczny i bezpieczny. Niepokoi nas zlikwidowanie wielu połączeń regionalnych, a w efekcie zmuszanie ludzi do korzystania z innych, droższych i nieekologicznych środków transportu.



Domagamy się od obecnego rządu dokończenia reformy kolei państwowych, której elementem byłoby zachowanie i rozwój połączeń lokalnych. Przypominamy, że od początku reformy Państwo nie wywiązuje się z wielkości dotacji do przewozów regionalnych. Dotychczasowe zmiany w PKP pokazały, że pasażerskie przewozy ekspresowe i intercity oraz przewozy towarowe są rentowne i przynoszą wyodrębnionym spółkom niemałe zyski. Rząd winien opracować jasne zasady oddłużenia oraz subwencjonowania przewozów regionalnych, które są dotowane na całym świecie.



Konieczne są działania podnoszące konkurencyjność kolei, ale muszą być prowadzone przy zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa przewozów oraz po dokonaniu pełnej analizy ekonomicznej.



Organizacje ekologiczne oraz partie zielonych w Unii Europejskiej od lat wskazują na nieuczciwą konkurencję wynikającą z nie obciążania sektora transportu drogowego pełnymi kosztami – z uwzględnieniem tzw. kosztów zewnętrznych. Koszty zewnętrzne transportu to m.in. wypadki, pogorszenie stanu zdrowia, hałas, zanieczyszczenie powietrza spalinami, niszczenie przyrody, zmiany klimatu.



Te negatywne koszty są 13-krotnie wyższe w transporcie drogowym niż w kolejowym. W Polsce, według szacunków raportu INFRAS przygotowanego dla Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), owe negatywne koszty transportu drogowego to około 11 700 milionów Euro/rok (2002, jest to około 7% PKB). Dla porównania koszty zewnętrzne dla kolei to około 867 milionów Euro/rok.



W ten sposób w sektorze transportu w Polsce łamana jest zasada, że koszty zanieczyszczania pokrywa ten, kto zanieczyszcza – podstawowa zasada polityki ekologicznej Unii Europejskiej. Uwzględnienie w polityce transportowej państwa zasady „zanieczyszczający płaci” podniesie rentowność i konkurencyjność kolei – dając w ten sposób miejsca pracy, zapewniając możliwość utrzymania połączeń obecnie zamykanych, jako nierentowne.



Postulujemy uwzględnienie w polityce transportowej państwa programu „Tiry na tory”: przerzucenia tranzytowego transportu ciężarowego na linie kolejowe. Ograniczy to niszczenie dróg przez nadmiernie ciężkie pojazdy, zmniejszy „korki”, zwiększy bezpieczeństwo na drogach oraz ograniczy poziom zanieczyszczenia środowiska, zwiększając jednocześnie dochody kolei i zmniejszając poziom dotacji z budżetu państwa do kolei.



Jednocześnie sprzeciwiamy się głosom nawołującym do prywatyzacji PKP, gdyż prowadziłaby do dalszej likwidacji linii regionalnych, wzrostu cen biletów oraz zwolnień pracowników kolei. Przykład brytyjski pokazał, że prywatni przedsiębiorcy dbają przede wszystkim o zysk, oszczędzając na systemie zabezpieczeń (co spowodowało wzrost wypadków na torach i dalsze ograniczenie korzystania z kolei).





Obecna polityka transportowa państwa realizowana jest pod presją bardzo silnego lobby motoryzacyjnego, które próbując zdyskredytować koleje, ma na celu wyciągnięcie z budżetu państwa ogromnych funduszy na nieuzasadniony wysoki poziom inwestycji w najdroższą infrastrukturę autostradową. Polski nie stać na inwestowanie w rozbudowany system autostrad – stać nas natomiast na poprawę jakości usług kolejowych oraz budowę sieci dróg szybkiego ruchu.







Chrońmy kolej!





Zieloni 2004







Zapraszamy także na stronę Kampanii "Zielony transport"

Kategorie: Zielona Gospodarka ·
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Siedziba biura krajowego Partii Zieloni:
ul. Marszałkowska 1 lok. 160
00-624 Warszawa
e-mail: biuro@zieloni2004.pl

www.partiazielonych.pl | www.zieloni2004.pl
14,343,831 Unikalnych wizyt